Hieronta

Koulutettu hieroja on virallisen näyttötutkinnon suorittanut terveydenhuollon ammattihenkilö.

Ensimmäisen käynnin yhteydessä terveydentilasi kartoitetaan yksilöllistä hoitosuunnitelmaasi varten (varaathan n. 10 min aikaa tutkimukseen ja haastatteluun, joka ei ole pois hieronta-ajasta). Hoidon päätteeksi saat ohjeita omatoimiseen venyttelyyn ja kehosi huoltoon.

Yksipuoliset tai väärät työasennot, stressi, kova harjoittelu yms. aiheuttavat jännitystä lihaksiin. Jännittynyt lihas on arka ja kipeä. Lihasjännityksestä voi seurata myös päänsärkyä, huimausta, puutumista tai säteilykipua ylä- ja alaraajoihin, sekä liikerajoituksia niveliin ja nikamiin. Näihin ongelmiin hieronta onkin oiva apu!

 

 

Hieronnan indikaatioita, eli syitä hierontaan:

 

- Lihasjännitykset

- Päänsäryt

- Väsynyt tai tukkoinen lihas

- Lihas- ja kudossairaudet

- Reumaattiset sairaudet

- Traumat

- Rentoutuminen

 

Hieronnan kontraindikaatiot, eli syitä välttää hierontaa:

- Akuutit traumat

- Infektiot; viruksen, bakteerin tai sienen aiheuttamat (tarttuvat ihottumat)

- Laskimotukokset

- Kuume ja/tai flunssa

- Keinotekoiset verisuonet ja tekonivelet

- Aktiivinen nivel- tai lihasreuma

- Syöpä tai muu vakava sairaus (kysy asiasta lääkäriltäsi tai keskustele hierojasi kanssa)

 

Urheiluhieronta

Olen toiminut aikaisemmin Suomen lentopallomaajoukkueen (U20 pojat ) hierojana, sekä hieronut lukuisia yksilöurheilijoita heidän harjoittelunsa tukena. Lisäksi olen ollut hierojana Yyterin kylpylässä Porissa, sekä Peurungan kylpylässä Laukaassa. Koulutukseni olen saanut v.2003 Kuortaneen urheiluopistolla, opettajana toimi Reijo Kaappola.

 Urheiluhieronta on klassisesta hieronnasta muokattu soveltuvaksi erityisesti urheilijoiden tarpeisiin. Hieronta auttaa rentoutumaan ja keskittymään tulevaan harjoitukseen tai kilpailuun ja parantaa suorituskykyä, mahdollistaen maksimisuorituksen. Hieronnan avulla lisätään myös kilpailuvalmiutta. Urheiluhieronnalla edistetään rasituksesta palautumista ja vammojen ennaltaehkäisyä sekä jälkihoitoa. Hierontaan voidaan lisätä passiivisia venytyksiä lihasten kimmoisuutta ja elastisuutta lisäämään. Näin voidaan turvata lihasten suorituskyky rasituksessa, sekä lihasten optimaalinen kehittyminen.

 

Urheiluhieronnassa otetaan huomioon urheilijan kullekin harjoituskaudelle asettamat tavoitteet, joten muista kertoa hierojalle ensimmäistä kertaa vastaanotolle tullessasi harjoitusohjelmastasi, tavoitteistasi ja mahdollisista ongelma-alueista harjoittelussa/lihaksissasi. Yhdessä voimme suunnitella sinua parhaiten palvelevan hierontakokonaisuuden.

Urheiluhieronnan tavoitteina ovat:

 

• Urheilusuoritukseen valmistautuminen

• Palautumisen edistäminen ja nopeutuminen

• Vammojen ennaltaehkäisy

• Jo syntyneiden vammojen parantumisen nopeuttaminen

 • Sidekudoksen elastisuuden parantaminen ja ylläpitäminen

 • Lihaskireyden ja -jäykkyyden aikainen toteaminen ja poistaminen

 • Edesautetaan rentoutumista ja keskittymiskykyä

 

 Passiiviset venytykset:

• Parantaa liikkuvuutta

 • Parantaa pehmytkudosten elastisuutta

 • Tehokkaampia kuin aktiiviset venytykset

 • Passiivinen venytys on kontrolloitu

 • Ehkäisee vammojen syntymistä